Isnin, 3 November 2008

Selamat Datang Bangau Kecil


(Gambar diambil dibelakang rumah)

Burung Bangau Kecil (bahasa Inggeris: Little Egret) ( bahasa Terengganu : Burung Kuto) ialah sejenis burung pucung kecil yang berwarna putih. Ia adalah burung padanan Dunia Lama bagi Burung Bangau Salji Dunia Baru yang amat serupa. Nama saintifiknya Egretta garzetta.

Setiap tahun apabila masuk je musim tengkujuh (Bulan Oktober) kelihatanlah beribu-ribu burung ini di kawasan sawah padi atau kawasan paya. Burung bangau ini akan berada sehingga bulan Mac. Ia merupakan spesis yang dilindungi. Difahamkan burung bangau ini berhijrah dari Siberia (Rusia) ke negara kita kerana sekarang ini negara asalnya sedang mengalami musim sejuk.

Sekiranya kita rajin ke kawasan sawah padi atau paya, kita juga dapat melihat burung-burung hijrah yang lain seperti burung tampung baju, pucung, tiruk, dan kedidi. Burung kedidi ni pulak ada yang kecil ada yang besar. Waktu petang burung bangau ini akan terbang secara berkumpulan pulang ke tempat penginapan sementara di kawasan pokok nipah (kawasan baram) di sekitar Kg Sungai Derhaka atau Kuala Ibai. Untuk mengetahui nama-nama saintifik yang mana boleh kita berburu dan yang mana tidak bolehlah berhubung dengan Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara.


Tiada ulasan: